torsdag 8 oktober 2009

Frågor på sida 73

Repetera

1. Ge tre exempel på hur du kan köpa varor på internet.
Svar: Handla i en nätbutik. Handla begagnat. Handla på auktion.

2. Vilka fördelar har konsumenten genom att butikens sortiment ligget tillgängligt på internet.
Svar: Det är öppet dygnet runt, du inte behöver åka till butiken du ska köpa ifrån och det är större sortiment.

3. Vilka steg i köpprocessen information om en vara på internet.
Svar: Skaffa information --> Välja köpställe --> Genomföra köpet.

4. Beskriv två sätt att skaffa information om en vara på internet.
Svar: Man kan använda en sökmotor som Google tillexempel och du kan göra olika tester för att ta reda på den information du letar efter.

5. Hur kan du ta reda på om en nätbutik är seriös?
Svar:Du kan kolla i tidningar om dom ger tips om nätbutiker, du kan också kolla om en nätbutik är seriös på www.cint.se.

6. Varför bör du ta reda på betalnings- och leverabsvillkor innan du genomför ditt köp?
Svar: T.e.x om du ska betala frakt själv eller om det tillkommer andra avgifter.

7. Ge två exempel på auktionsfirmor verksamma på internet.
Svar: Www.QXL.se och www.tradera.com.

8. Varför är det viktigt att veta om det är ett företag eller en privatperson som säljer en begagnad vara via nätet.
Svar: Konsumentlagarna gäller när ett företag säljer begagnade varor, eller via en auktion. Om en säljare är en privatperson gäller dispositiva köplagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar