Handla säkert på internet
Före köp:
-Undersök företagetInnan du ska köpa eller beställa en vara genom internet bör du kolla om sidan inte falsk, du kan kolla på http://www.cint.se/ om sidan är allvarligt eller inte. Du ska kolla om företagets har fullständig adress, e-postadress och telefonnummer på hemsidan. Titta på hur du skall betala företaget, direktbetalning eller förskottsbetalning. På hemsidan ska det även finnas information inom hur du ska reklamera och hur du ska göra för ångerätt.
-Hur kan betalningen gå till?
Man kan betala faktura genom posten, du kan betala kontant när du hämtar varan som t.ex. om varan kommer till ICA, då får du betala för att hämta ut varan men då måste du ha legitimation eller pass med dig. Du kan även betala genom internet.
-Är det någon mer information jag behöver?
Det beror just på om du litar på företaget eller inte. Men det är bättre om du söker information om företaget istället för att riskera något. Men om du ska köpa kanske en tröja eller byxa så kan det vara viktig att kolla vad det är för tyg, hur många grader du ska tvätta varan på.
Efter köpet:
-Om varan blir sen
Du och säljaren ska komma överens om leveranstiden. Om inte du och säljaren har kommit på en leveranstid så har säljaren 30dagar på sig att leverera varan. Om säljaren inte levererar i tid då har du som beställt/köpt varan rätt att hålla en del av betalningen, men om du tar för mycket så kan du riskera att bli skyldig säljaren att betala dröjsmålsränta. Kräva skadestånd från din säljare för dina kostnader som orsakat dröjmålet, om inte säljaren kan bevisa dröjsmålsräntan låg utanför hans kontroll.Ett ex. Om du har beställt en bröllopsklänning och har gjort leveranstid med säljaren men får varan efter bröllopet så kan du häva köpet och stämma honom/henne för skadestånd. Men om du har beställt en bok som levereras senare så är det inte samma sak som bröllopsklänningen.
-Om jag ångrar mig
Om jag ångrar varan då har jag har 7-14dagars öppet köp. Det menas att jag kan lämna varan och få tillbaka pengarna eller byta ut varan med något annat likvärdigt men bara när det är öppet köp, då måste du ha med dig kvitto.
-Om det blir fel på varanOm varan är sönder när jag får den har jag rätt att reklamera. Antingen får jag en ny vara eller så får jag pengarna tillbaka. Köparen kan kräva att varan ska repareras eller byts ut mot en ny likvärdig vara. Du har rätt att reklamera en vara upp till 3 år efter köpet.Det ska finnas hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.Du kan:kräva att felet avhjälps.kräva omleverans av en ny, felfri vara, få prisavdrag, få ersättningar för reparation, häva köpet och få pengar tillbaka, hålla inne betalning, få skadestånd.
Hur arbetar företagen för säker e-handel?
-Betalningssystem
Det finns olika betalningssystem men det vanligaste idag är fakturan eftersom det är säkrast.
-Secure socket layer
Ett SSL-certifikat är en typ av legitimation genom internet. På samma sätt som en person kan legitimera sig med ID-kort eller pass, så kan en webbplats legitimera sig med ett SSL-certifikat
-Certifiering
Certifiering är när ett företag har blivit godkännt av ett annat företag.
Om en sida har en certifieringstämpel då är det en säker hemsida, då kan du handla säker utan att bli lurad.
Säker e-handel mellan privatpersoner
-Generella tips på vad du bör tänka på
1. Vara noga.
2. Tro inte för mycket på vad du ser i internet.
3. Lämna inte in dina uppgifter t.ex. bankkonto nummer.
4. Lite inte på folk genom nätet. Dom kan lura dig.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar